DECYZJA nr 6/13
Na podstawie art. 71 ust. 2, pkt 2, art. 75 ust. 1, pkt 3, art. 84 i art. 85 ustawy z 3.10.2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. nr 199, poz. 1227 ze zm.) dalej ustawa UIŚ, a także § 3 ust.1 pkt 39 i 40 lit.a Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. nr 213, poz.1397 ze zm.) - dalej Rozporządzenie OOŚ i art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks Postępowania Administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Kopalni Odkrywkowych Surowców Drogowych S.A. 25-116 Kielce ul. Ściegiennego 177, które dnia 23.06.2013r. złożyły akt notarialny Repet. A 4489/2013 z 17.05.2013r. pt: Umowa Przeniesienia, na podstawie którego prawa KOSD S.A. zostały przeniesione na Kopalnię Kostomłoty Sp. z o.o 26-085 Miedziana Góra,
stwierdzam
brak potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko
dla przedsięwzięcia pod nazwą:
Poszerzenie odkrywkowej eksploatacji złoża wapieni dewońskich „Kostomłoty” na nieruchomości położonej w gminie Miedziana Góra w obrębie Kostomłoty Drugie, nr nr działek : 71/2, 71/3, 71/4, 80/4, 491/2, 491/3, 491/4, 491/5, 491/6, 491/7, 491/8, 334, 335, 336, 337, 338, 339, 352/1, 353/5, 353/7, 353/8, 353/9, 2216/1, 27/74, 27/76, 493/2, 494/3, 496/1, 2055/3, 2055/5, 2058/3, 2058/5, 2059/1, 340/2, 390/1.
Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik do niniejszej decyzji.
UZASADNIENIE
Kopalnie Odkrywkowe Surowców Drogowych S.A. 25-116 Kielce ul. Ściegiennego 177, dnia 19 kwietnia 2013r. złożyły wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, która określi środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia pn. „Poszerzenie odkrywkowej eksploatacji złoża wapieni dewońskich „Kostomłoty” z informacją, że przedmiotowa decyzja będzie niezbędna do uzyskania nowej koncesji na wydobywanie kopalin ze złoża. Od 17 maja 2013r. aktem notarialnym Repertor. A 4489/2013, sporządzonym w kancelarii notariusza Michała Kasperka, prawa KOSD S.A. przeniesiono na Kopalnię Kostomłoty Sp. z o.o .
Pismem znak: OSGR.6220.3.2013 z dnia 25.04.2013r. wnioskodawca został wezwany do usunięcia braków wniosku w tym do sprecyzowania jego treści ponieważ w punkcie e) KIP był zapis, że przewidywane roczne wydobycie kopaliny wyniesie ok. 100 000 m3/rok a instalacja o wydajności nie mniejszej niż 100 000 m3/rok kwalifikuje się jako przedsięwzięcie mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko - wymaga więc raportu.
Ponadto KIP nie spełniała wymogów art. 3. ust.1 pkt 3 w/w ustawy tj.
- pkt a) należy uzupełnić o dane dotyczące skali planowanego przedsięwzięcia tj:
1) podać ilość kopaliny [w m3/ rok] jaka będzie przerabiana przez planowaną instalację
2) podać powierzchnię obszaru górniczego [w ha]
Ponadto, obszar objęty wnioskiem, to obszar chronionego krajobrazu podlegający ochronie jako Suchedniowsko– Oblęgorski Obszaru Chronionego Krajobrazu, co oznacza, że przedsięwzięcie znajduje się na terenach prawnie chronionych a nie poza tymi terenami, jak wpisano na str. 13 KIP.
-pkt c) należy uzupełnić dane o planowanej maksymalnej wielkości ładunków materiałów wybuchowych, w kontekście ograniczeń dot. maksymalnych ładunków materiałów wybuchowych, które zostały ustalone dla kopalni KOSTOMŁOTY (po protestach mieszkańców) na podstawie ekspertyzy opracowanej we wrześniu 2001r. przez AGH.
Przedmiot wniosku należy sprecyzować ściśle, tj. jakie urządzenia tworzą instalacje, jedna maszyna krusząco-sortująca o podanej wydajności [w m3/ rok] czy dwie maszyny, które utworzą instalację o sumarycznej wydajności - z przesiewaczem czy bez. Należy również sprecyzować parametry wiertnicy. W/w dane są niezbędne do ustalenia skali możliwego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
- pkt e) należy uzupełnić dane o zapotrzebowaniu na paliwa do maszyn, przy planowanej zdolności produkcyjnej.
- pkt f) ze względu na protesty społeczne w minionym okresie, wnoszę o szczególne pochylenie się nad problemem pylenia i hałasu tj. wskazanie rozwiązań skutecznie ograniczających pylenie i hałas instalacji do przerobu kamienia.
Właściciele nieruchomości położonych w sąsiedztwie kopalni KOSTOMŁOTY w 2009r. składali w tut. Urzędzie Gminy prośby o interwencje uzasadniając, że w okresach intensywnej pracy zakładu przeróbczego hałas i pylenie niezmiennie przekraczają przeciętną miarę więc sprecyzowanie rozwiązań chroniących ludność przed w/w oddziaływaniem jest konieczne. Przypominam, że Woje-wódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Kielcach parokrotnie informował tut. Urząd o kontrolach problemowych przeprowadzanych na terenie należącym do KOSD z których wynikało, że zostały przekroczone standardy jakości powietrza przez kopalnię „KOSTOMŁOTY” np:
- pismo z 10 styczna 2007r. znak:IK-601/539A/2006-7
- pismo z 18 grudnia 2006r. znak:IK-601/518/219/2006 – zarządzenie pokontrolne
pkt h) W punkcie tym należy odnieść się do wszystkich form ochrony przyrody, które znajdują się w pobliżu planowanego przedsięwzięcia lub mogą zostać narażone na jego oddziaływanie. Podkreśla się, że cały teren gminy Miedziana Góra to obszar prawnie chroniony w formie obszarów chronionego krajobrazu.
W granicach gminy Miedziana Góra znajdują się dwa tereny objęte obszarem NATURA 2000, tj. PL260010 „Lasy Suchedniowskie” i PL260014 „Dolina Bobrzy” a pobliskim obszarem jest PL260035 „Ostoja Wierzejska” . Na obszarach tych ochronie podlegają siedliska i wybrane gatunki zwierząt tam żyjących. Zgodnie z wytycznymi ministerstwa środowiska, w tym punkcie należy zawsze wskazać odległość przedsięwzięcia do obszarów NATURA 2000 (nawet gdyby ta odległość wynosiła 50 km) a w przypadku braku możliwości oddziaływania przedsięwzięcia na te siedliska i gatunki, należy zawsze ten fakt uzasadnić.
Wnioskodawca dnia 13 maja 2013r. dostarczył uzupełnioną KIP i w tym dniu zostało wszczęte postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Dnia 21 maja 2013r. zwrócono się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Kielcach o wydanie opinii w sprawie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko.
Dane o wniosku o wydanie w/w decyzji, zostały zamieszczenie w publicznie dostępnym wykazie i udostępnione w Biuletynie Informacji Publicznej.
Rodzaj planowanego przedsięwzięcia w rozumieniu rozporządzenia OOŚ to:
- zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 39 - instalacje do przerobu kopalin inne niż wymienione § 2 ust. 1 pkt 26
- zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 40 lit. a - wydobywanie kopalin ze złoża metodą odkrywkową inne niż
wymienione w § 2 ust 1. pkt 27 lit. a:
a) bez względu na powierzchnię obszaru górniczego, bo działalność będzie prowadzona:
- na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust.1 pkt 1 5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust 1 pkt 1 – 3 tej ustawy
- z użyciem materiałów wybuchowych
- w odległości nie większej niż 0,5 km od miejsca planowanego wydobywania kopalin metoda odkrywkową, znajduje się inny obszar górniczy ustanowiony dla wydobywania kopalin metodą odkrywkową
b) z obszaru górniczego o powierzchni większej niż 2 ha lub o wydobyciu większym niż 20 000 m3
na rok, inne niż wymienione w lit. a.
W/w przedsięwzięcie zaliczane jest do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
Obecna powierzchnia obszaru górniczego wynosi 5,26 15 ha, (całkowita powierzchnia złoża 5,9092 ha) a powierzchnia terenu górniczego tj. objętego oddziaływaniem kopalni - 81,7707 ha . W ramach planowanego rozszerzenia wydobywania kopalin ze złoża metodą odkrywkową, obszar górniczy zostanie powiększony o 6.18 ha do powierzchni 11.44 ha a powierzchnia terenu objętego oddziaływaniem robót wzrośnie do ok. 215,4 ha ze względu na odwadnianie złoża. Planowana wielkość wydobycia wapieni dewońskich - 90 000 m3/rok, ok. 800 m3/dobę, przy użyciu materiałów wybuchowych o dotychczasowej wielkości: max. wielkość ładunku na opóźnienie Qz= 81 kg, a ładunku całkowitego Qc=513 kg. Inwestor w KIP deklaruje, że ewentualne zmiany wielkości ładunków nie będą powodować szkodliwego oddziaływania na obiekty chronione.
W skład infrastruktury niezbędnej do przeprowadzenia wydobycia i transportu kopaliny na terenie zakładu wchodzą:
- istniejąca wiertnica 1 szt.
- istniejąca koparka 1 szt. (z łyżką, młotem udarowym lub innym osprzętem służącym do urabiania)
- istniejąca ładowarka 1 szt.
- istniejąca spycharka 1 szt.
- istniejący samochód samowyładowczy wozidło 1 szt.
W skład planowanej infrastruktury niezbędnej do przeprowadzenia przerobu kopaliny na terenie zakładu wchodzą:
- planowany zestaw maszyny krusząco-sortującej (1 szt. mobilny zestaw)
- planowany mobilny przesiewacz (1 szt. dodatkowo wg. zapotrzebowania)
Zgodnie z art. 64 ust.1 ustawy UIŚ, kwalifikowania przedsięwzięcia do przeprowadzenia w/w oceny dokonano po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska - organ ten zajął stanowisko w postanowieniu znak: WOO.II-4240.197.2013.AS.3 z dnia 19.06.2013r. (data wpływu 24.06.2013r.) w którym wyraził opinię o potrzebie-konieczności przeprowadzania oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i ustalił, że raport należy sporządzić stosownie do wymogów określonych w art. 66 ustawy UIŚ ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań wynikających z charakteru przedsięwzięcia polegającego na wydobywaniu kopaliny.
Organ opiniujący nie podał innych motywów przesądzających o konieczności przeprowadzenia procedury oceny oddziaływania na środowisko wskazał jedynie to, że:
- w raporcie szczególnej analizy wymagać będą zagadnienia dotyczące charakterystyki całego przedsięwzięcia (w tym opis poszczególnych elementów infrastruktury technicznej niezbędnej do prowadzenia wydobycia, przeróbki i transportu kopaliny, uwzględniając lokalizację zestawów przeróbczych, zaplecza socjalnego, technicznego) określenia zasobów złoża, przewidywanej max. wielkości rocznego i max. dobowego wydobycia i przerobu kruszywa, wskazania kierunków prowadzenia eksploatacji, rzędnych poszczególnych poziomów (pięter) planowanego wydobycia, lokalizacji gromadzenia nadkładu, jak również kruszywa, uwarunkowania wynikające z budowy geologicznej, hydrologii, przedstawienia informacji o pokryciu szatą roślinną i występowaniu gatunków chronionych roslin i grzybów oraz warunków wykorzystania terenu w fazie prac przygotowawczych i eksploatacji
- raport winien zawierać informacje dot. innych przedsięwzięć planowanych i realizowanych w sąsiedztwie przedmiotowej kopalni odkrywkowej (np. przedsięwzięć dla których prowadzone są postepowania administracyjne dot. wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach np. „Budowa drogi ekspresowej S-74 na odcinku Przełom/Mniów - węzeł „Kielce-Zachód”, „Rozbudowa oczyszczalni ścieków w Kostomłotach Drugich wraz z budową kanalizacji sanitarnej”, w zakresie zrzutu ścieków i wód z odwodnienia kopalń rowem melioracyjnym do rzeki Bobrzy
- w raporcie należy oszacować ilość wody i źródło jej zaopatrzenia ( do prowadzenia działalności)
- w analizie zanieczyszczeń do powietrza i emisji hałasu należy uwzględnić max. moce przeróbcze urządzeń/maszyn. Należy wskazać wielkość unosu emisji pyłu PM10 oraz realny udział pyłu PM10 w pyle całkowitym, określając rzeczywistą skuteczność zraszania, popartą badaniami lub literaturą. Przeanalizowania wymaga kwestia monitoringu przedsięwzięcia na etapie eksploatacji w zakresie opadu pyłu. W raporcie należy przeanalizować wielkość w/w emisji w odniesieniu do granic proponowanego obszaru górniczego, terenu władania i terenów chronionych akustycznie ( w tym również wyznaczonych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego , obowiązujących w proponowanym terenie górniczym „Kostomłoty”). Rodzaj i skala możliwego oddziaływania wymaga przeanalizowania w odniesieniu do czasu jego trwania, częstotliwości i odwracalności.
Celem umożliwienia weryfikacji założeń przyjętych do obliczeń należy przedstawić w raporcie dane wprowadzone do obliczeń emisji hałasu i zanieczyszczeń do powietrza. Przyjęte dane na temat źródeł emisji zanieczyszczeń powinny być spójne. W przypadku stwierdzenia negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko należy zaproponować rozwiązania, które pozwolą na dotrzymanie standardów jakości środowiska
- raport winien zawierać analizę dot. ilości i jakości odprowadzanych wód kopalnianych oraz wód opadowo-roztopowych, uwzględniając wody opadowe z tymczasowych zwałowisk, stożków magazynowych i z terenu zakładu przeróbczego, zaplecza; możliwości wystąpienia zmiany stanu wody ze szkodą dla gruntów sąsiednich, poziomów wód gruntowych, analizę wpływu na odbiornik w/w wód, mając również na uwadze środowisko przyrodnicze. Z uwagi na zasięg leja depresji w raporcie należy przeanalizować wpływ odwodnienia na zmianę stosunków wodnych na środowisko przyrodnicze i wody powierzchniowe, jak również odnieść się do konieczności monitorowania wód podziemnych (np. piezometry do badania rozwoju leja depresji) i powierzchniowych. Ze szczególnym uwzględnieniem należy przeprowadzić analizę wpływu przedsięwzięcia na osiągnięcie celów środowiskowych „Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły” w związku z art. 81 ust.3 ustawy UIŚ. Analiza winna dotyczyć wód podziemnych i powierzchniowych.
- w raporcie należy dokonać analizy zagrożeń dla środowiska gruntowo-wodnego i zaproponować skuteczne rozwiązania ograniczające wpływ na jakość i zasoby wód podziemnych, w tym najbliższych GZWP.
Wnioskodawca, w nawiązaniu do w/w opinii o konieczności przeprowadzenia procedury oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i wykonania raportu, dnia 3 lipca 2013r. złożył wniosek o wyrażenie zgody na uzupełnienie złożonej Karty Informacyjnej Przedsięwzięcia o zagadnienia wymienione w postanowieniu RDOŚ z dnia 19 czerwca br. i rozstrzygnięcie sprawy w oparciu o uzupełnioną KIP tj. bez konieczności sporządzania raportu ponieważ zdaniem wnioskodawcy:
1) Przedsięwzięcie będzie realizowane na gruntach, które już zostały przekształcone działalnością górniczą
2) Eksploatacja prowadzona na podstawie dotychczasowej koncesji została zakończona a planowane przedsięwzięcie polega na powiększeniu o ok. 1,8 ha 7-dmio hektarowego istniejącego obszaru eksploatacji Kopalni Kostomłoty przy wydobyciu 90 tys. m3/rok. Będzie to kontynuacja eksploatacji złoża, co oznacza, że nie będzie wprowadzanych zmian w charakterze dotychczasowego wykorzystywania terenu. Kopalnia „Kostomłoty” bezpośrednio sąsiaduje z funkcjonującą kopalnią „Laskowa” o 23 hektarowym obszarze eksploatacji i wydobyciu 250 tys m3/rok. Wobec powyższego, obszar oddziaływania kopalni Kostomłoty mieścił się i będzie się mieścił w obszarze oddziaływania kopalni „Laskowa” i wynika z kontynuacji działalności co nie spowoduje zmian w dotychczasowym oddziaływaniu na środowisko.
3) Maszyny i urządzenia dotychczas stosowane w zakładzie przeróbczym , zostaną zastąpione nowszymi
i wydajniejszymi co pozwoli zmniejszyć ich ilość oraz ograniczyć wpływ na środowisko
4) Przeróbka kopaliny będzie realizowana w wyrobisku, które jest zagłębione w stosunku do naturalnego poziomu terenu i przy użyciu mobilnych maszyn. Dotychczas zakład przeróbczy jest stacjonarny i zlokalizowany na nie zmienionym poziomie terenu. Dzięki takiemu rozwiązaniu, naturalne bariery ograniczą rozprzestrzenianie się hałasu i zapylenia, które praktycznie zostanie zatrzymane w granicach wyrobiska.
W tym miejscu należy podkreślić, że społeczeństwo jest bardzo zainteresowane tym, by wydobycie i przeróbka kopaliny odbywały się z zastosowaniem środków ograniczających hałas i zapylenie a wielkość stosowanych ładunków wybuchowych nie przekraczała dopuszczalnych wielkości. Na wniosek zainteresowanych mieszkańców, dnia 4 czerwca 2013r. organ zorganizował spotkanie mieszkańców w remizie strażackiej w Miedzianej Górze z przedstawicielami kopalni Kostomłoty. Przybyli przedstawiciele kopalni (w tym Prezes Zarządu - Rafał Chaiński) omówili planowane przedsięwzięcie i odpowiedzieli na pytania z sali. Wyjaśniono, że przy nowej koncesji kopalnia rezygnuje ze stacjonarnego zakładu przeróbczego zlokalizowanego przy drodze wojewódzkiej (ul.Bugajska). Stary zakład przeróbczy zostanie zastąpiony nowym, mobilnym urządzeniem krusząco-sortującym i przesiewaczem zlokalizowanym w wyrobisku, na poziomach eksploatacyjnych, co znacznie ograniczy zasięg pylenia i hałasu. Urządzenie to jest nowoczesne, wyposażone w system zraszaczy, co pozwoli na dalsze ograniczenie hałasu i zapylenia terenów sąsiednich.
Zapewniono, że wyniki badań dot. robót strzałowych i doboru ładunków będą do dyspozycji społeczeństwa – kopalnia będzie przekazywać dokumentację nie tylko do Urzędu Marszałkowskiego
i Urzędu Górniczego ale również do Urzędu Gminy Miedziana Góra.
W świetle powyższego, organ uznał, że trafny jest pogląd Krzysztofa Gruszeckiego zaprezentowany w artykule pt: „Prawne podstawy oceny wpływu na środowisko oddziaływań skumulowanych” zamieszczonym w miesięczniku „Samorząd Terytorialny” - 2012.3.58 - nr 144985/2.
Autor pisze; Mając wątpliwości co do oceny informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia, organ administracji niekoniecznie musi od razu orzekać o obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, ale kierując się wynikającą z art.7 k.p.a. zasadą prawdy obiektywnej, może podjąć z urzędu działania zmierzające do wyjaśnienia pojawiających sie wątpliwości albo – jeżeli odnoszą się one do okoliczności przedstawionych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia – wezwać do ich usunięcia podmiot zainteresowany skorzystaniem ze środowiska. Dopiero jeżeli przeprowadzenie takiego postępowania wyjaśniającego nie usunie wątpliwości organu co do skutków dla środowiska planowanego przedsięwzięcia, powinien on, kierując się wynikająca z art.6 p.o.ś. zasadą przezorności, orzec o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko
Mając powyższe na uwadze, organ wydający decyzje przychylił się do wniosku strony- i w ramach postępowania wyjaśniającego, uzyskał informacje uzupełniające do KIP, które zostały dostarczone w dniu 24 lipca br. i poprawiona w terminie do 12 sierpnia br. Uzupełnione informacje wyjaśniły wątpliwości co do skutków przedsięwzięcia dla środowiska i tym samym nie było potrzeby orzekania o konieczności przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko.
Celem postępowania w którym wydaje się decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach jest możliwe najlepsze zabezpieczenie środowiska przed negatywnym oddziaływaniem przedsięwzięcia. W omawianym przypadku mamy do czynienia z działalnością, której zagrożenia mogące wynikać z realizacji zamierzonego przedsięwzięcia są znane (kontynuacja działalności) tak samo jak środki jakie należy zastosować w celu wyeliminowania lub ograniczenia tych zagrożeń.
Przeprowadzając kwalifikację ustalającą czy należy przeprowadzić ocenę oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko uwzględniono uwarunkowania o których mowa w art. 63 ustawy UIŚ opisane w załączonej do niniejszej decyzji charakterystyce przedsięwzięcia.
Wnioskodawca podejmując się działalności mogącej oddziaływać na środowisko, od początku przewiduje działania, które mają na celu zapobieganie przewidywanym ujemnym oddziaływaniom planowanej działalności tj:
- likwidacja stacjonarnego zakładu przeróbczego zlokalizowanego w pobliżu drogi DW 748 - ul. Bugajska
a do przerobu kopaliny planuje się zastosowanie zestawu mobilnej maszyny krusząco - sortującej
i mobilnego przesiewacza. Urządzenia mobilne pracować będą w wyrobisku tj. na rzędnej poniżej
terenu otaczającego kopalnię. Zagłębienie wyrobiska będzie postępować aż osiągnie 66 m przy VIII poziomie
ekploatacji. Taka lokalizacja zakładu przeróbczego pozwoli na ograniczenie jego oddziaływania
(pył i hałas) ścianami wyrobiska.
- zastosowanie na w/w urządzeniach mobilnych zraszaczy, co pozwoli na dodatkowe ograniczenie emisji
pyłu przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych przy których prowadzone będzie również zraszanie
dróg technologicznych przy użyciu polewaczki lub innych maszyn lub urządzeń
- stosowanie ładunków wybuchowych o wielkościach, które pozwolą na ograniczenie oddziaływań robót
strzałowych do stref przedstawionych na „Mapie uwarunkowań środowiskowych”. Wnioskodawca
zapewnił, że wyniki badań dot. robót strzałowych i doboru ładunków będą do dyspozycji społeczeństwa,
kopalnia będzie przekazywać dokumentację nie tylko do Urzędu Marszałkowskiego i Urzędu
Górniczego ale również do Urzędu Gminy Miedziana Góra.
- po zakończeniu eksploatacji przewiduje się rekultywację terenu - kierunek wodno-zadrzewieniowy.
Zaplanowany kierunek jest najbardziej odpowiedni z uwagi na fakt, że wyrobisko napełni się częściowo
wodą po zaprzestaniu pompowania wód złożowych. Spodziewana jest odbudowa zwierciadła wody
poziomu górnodewońskiego. Ze względów przyrodniczych w rekultywacji powinny być wykorzystane
rodzime gatunki drzew i krzewów typu: sosna zwyczajna, jodła pospolita, świerk pospolity, buk
zwyczajny, dąb szypułkowy, brzoza, grab, pospolity lub osika.
W bezpośrednim sąsiedztwie kopalni Kostomłoty funkcjonuje kopalnia Laskowa, w której aktualne wydobycie prowadzone jest na poziomie VII o rzędnej 229 m n.p.m. a ilość wód kopalnianych+ opadowych odprowadzanych do rowu melioracyjnego wynosi 2952 m3/d. Planowane jest udostępnienie poziomu VIII (ostatniego) o rzędnej 220 m n.p.m. przy dopływie wód w ilości 6370 m3/d - razem 9322 m3/d. Kopalnia Laskowa uzyskała pozwolenie wodnoprawne na wprowadzanie wód z odwodnienia kopalni Laskowa do rowu melioracyjnego „C” - znak: RO.II.6341.108.2013.DP z dnia 01.08.2013r. w ilości:
- Q max.h.= 388,5 m3/h
- Q śr.dob.= 9322 m3/d
Termin obowiązywania pozwolenia: do 1 sierpnia 2023r.
Planowane rzędne wydobycia na terenie kopalni Kostomłoty to : I pozom - 300m n.p.m,
VIII poziom – (ostatni) 234 m n.p.m .
Oznacza to, że planowane wydobycie w kopalni Kostomłoty rozpocznie się na rzędnej o ok. 1 m wyżej niż aktualna eksploatacja w kopalni Laskowa a zakończenie planowanego wydobycia na rzędnej o ok. 14 m wyżej niż ostatni poziom eksploatacji na terenie kopalni Laskowa.
Wobec powyższego zasięg leja depresji z odwodnienia złoża Kostomłoty pokrywa się w większości z zasięgiem leja depresji kopalni Laskowa, co skutkuje tym, że odwodnienie kopalni Kostomłoty w zasadzie nie zmieni kierunku strumienia wód podziemnych biegnącego do centrum odwadnianej kopalni Laskowa. Oznacza to, że eksploatacja i odwodnienie złoża Kostomłoty nie spowoduje pogorszenia stanu jednolitych części wód podziemnych JCWPd 121, w szczególności przedsięwzięcie nie przyczyni się do powstania zagrożenia nieosiągnięcia dobrego stanu ilościowego w 2015r. wg. kryteriów uwzględniających powiązanie ekosystemów lądowych zależnych od części wód podziemnych.
Dokonując analizy ujętych w KIP sposobów zapobiegania i ograniczania negatywnego oddziaływania na środowisko, w decyzji odstąpiono od konieczności dokonywania oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko ponieważ nie przewiduje się przekroczenia standardów jakości środowiska w zakresie przedsięwzięcia poza terenem zakładu.
Uwarunkowania które uwzględniono podejmując niniejszą decyzje ujęto w załączonej charakterystyce przedsięwzięcia, po uwzględnieniu których w oparciu o art. 84 ustawy UIŚ orzeczono jak w sentencji.